Den Ultimate Diett-Guiden

Lavkarbo og LCHF

Hva er det?

En svært populær diett; lav på karbohydrater og rik på proteiner og fett. Lavkarbo blir ofte promotert som en potensielt effektiv måte å gå ned i vekt på. Når du følger en lchf-diett, anbefales det at omtrent 30% til 50% av ditt daglige kaloriinntak kommer fra proteinkilder og at karbohydrater er komplekse. Komplekse karbohydrater er laget av lange kjede-sukkermolekyler som tar lengre for kroppen å bryte ned, og dermed gir deg energi i en lengre periode. Disse sukkertypene blir konvertert til fett og blir ikke langret i store mengder. På den andre siden er det anbefalt å minimere inntaket av enkle karbohydrater, som hvitt brød og pasta, kake, pizza og brus. Enkle karbohydrater blir fordøyd raskt på grunn av sin enkle struktur og har en tendens til å øke blodsukkeret. Potensielt kan disse karbohydratene øke fettlagrene hvis de ikke brukes opp.

Atkins

Hva er Atkins?

Prinsippet bak Atkinsdietten er å sterkt begrense karbohydratinntaket, slik at kroppen din omgjør fettlagre til energi, istedenfor å bruke nylige inntatte, karbohydratrike matvarer. Teorien bak dette er at når man inntar minimalt med karbohydrater, slipper kroppen din et biprodukt som kalles "ketoner", som den bruker som energikilde - som betyr at kroppen har drivstoff til å fungere mens den konsentrerer seg om å brenne overflødig kroppsfett. Målet er å redusere den samlede fettprosenten.

Glutenfri Diet

Hva er det?

Akkurat hva det høres ut som! En glutenfri diett er en diett som ikke inneholder gluten, en proteinsammensetning funnet i hvete og relaterte korn, som bygg og rug. Den fjerner stivelsesholdige karbohydrater fra kosten din, som øl, brød, frokostblandinger, pasta, bearbeidet kjøtt og krydder.

Paleo

Hva er det?

Paleo: en ny diett som uten tvil har fanget oppmerksomhet som en av de sunneste dietter som finnes, ellers kjent som "huleboer-dietten". Prinsippet bak er å spise hva menneskekroppen var "designet" for å spise, med unntak av bearbeidet junkfood. Mye av dagens moderne mat inneholder raffinert sukker, trans-fett og kunstige farge- og smakstilsetninger, ofte forbundet med alvorlige sykdommer som fedme og kreft.